BAŞARISIZLIĞIN OLMADIĞI OKUL KİTABI ANALİZİ
Okulumuz öğretmenlerinin ortak paydada buluştuğu bir kitap olarak analizi yapılan "Başarısızlığın Olmadığı Okul"da her şey "SAYGI" ile başlıyor.
Türkçe öğretmeni Sayın Zuhal ÖZYÜREK tarafından tashih edilen kitap okuyuculara yeni ve dinamik bir görüş açısı sunmaktadır.
BAŞARISIZLIĞIN OLMADIĞI OKUL
William Glasser
William Glasser 1925’te Kaliforniya’da doğmuştur ve psikiyatristtir.
1960’lı yıllarda okullarda “Gerçeklik Terapisi’nin” ilke ve tekniklerini denedi.
Gerçeklik Terapisi’nde temel ihtiyaçlar sevgi ve öz güvendir. İki tür başarısızlık vardır: Sevgide başarısızlık ve öz güven kazanmada başarısızlık. Başarısızlık başarıyı doğurur, başarı da başarıyı.
Sevgi ihtiyacını okullar karşılayamaz ama öz güven konusuyla okullar ilgilenmelidir. Başarısızlık döngüsünü okullar kırabilir. Başarılan iş ise başarısızlık duygusunu yıkar.
Gerçeklik Terapisi pratik ve etkileşime dayalı bir terapidir. Kuramın temel amacı, bireyin kendi davranışlarının sorumluluğunu yüklenmesidir.
Glasser’e göre insanlar dışsal etkilerin kurbanı olduklarını düşünmek yerine kendi davranışlarının sorumluluğunu aldıklarında davranışlarında önemli değişmeler meydana gelir.
Glasser’e göre okullardaki asıl sorun başarısızlıktır. Hayatın önemli bir döneminde yaşanan başarısızlık ileriki yıllara yansır. Başarısız bireyler toplum için sorundur. Başarısız çocukları özel okullarda eğitmek Glasser’ göre yanlıştır. Heterojen sınıfların hem başarılı hem de başarısız öğrenciler için daha motive edici olduğunu düşünüyor.
Başarısızlık konusunda çocuğun geçmiş başarısızlıklarını bilmemenin faydalı olduğunu söylüyor Glasser. Çocuğun şu andaki durumuna bakmayı öneriyor. Tüm öğrenciler potansiyel başarılı olarak kabul edilmelidir.
Çocuktan davranışını değiştirmesi için yol seçmesi istenir. İyi bir yol bulamıyorsa öğretmen alternatifler sunar. Böylece çocuk, davranış planlaması yapar. Sorumluluk ancak durum değerlendirmesi yaparak alınır ve anaokulundan itibaren verilmelidir. Böylece çocuk daha az kural ve cezaya ihtiyaç duyar.
Davranışını değiştirme konusunda sorumluluk alan çocuk bu kararını izlemezse özrü kabul edilmez ve sonuçlara katlanmalıdır. Bu disiplindir. Ceza değildir. Yeni bir plan yapıp uygulama kararını verdiğini söyleyene kadar cezası kaldırılmaz. Öğretmen, yerine getirilmemiş bir vaat için özür kabul etmemelidir.
Başarısızlığın nedenleri ezberci eğitim, öğrendikleriyle yaşam arasında bağlantı kuramamaları, okulların yaratıcılığı ve sanatı desteklememesi, düşünmeyi ve öğrenme heyecanını teşvik etmemesi, ölçme değerlendirmenin çan eğrisi, testler, ödevler, notlardır.
Gerçeklik Terapisi eğitime uygulandığında yalan söyleme olmaz. Çocuklara yalan söyleten, başarısızlık ve değerlendirme sistemidir.
Başarılı öğrenciler için ödevler, testler zaten sorun değildir. İyi bir nota ulaşmak kolaydır. Başarısız öğrenciler için bu platformda başarılı olmanın yolu yoktur.
Not ile değerlendirme değil ana hatları belirlenen bir raporlama sistemi olmalıdır. Başarısızlığın olmadığı bir sistemde öğrenciler zor dersleri denemeye cesaret ederler.
Kitabın yarısından itibaren William Glasser okul deneyimlerini anlatır. Gerçeklik Terapisi’nin önemli bir unsuru olan sınıf toplantılarından örnekler verir. Açık uçlu toplantılardır. Toplantılarda gündem ihtiyaca göre belirlenir. (Örneğin: Okulda kiminle oynamak istersin? Zorbalık eden bir çocuğun sorunu nedir? Arkadaş nedir?)
İlkokulda günde bir kez, ortaokulda haftada iki kez toplantı önerir. Bu toplantılardaki katılımları öz güven geliştirme yolu olarak gösterir.
Sınıf toplantılarında öğretmen edilgendir. Düşünme, tartışma, sorun çözme ortamı yaratılarak farkındalık kazandırılır.
Adres:
HÜRRİYET MAH. ÇAMLIBEL CAD. ÇTSO İLKOKULU NO 15 İÇ KAPI NO 1 ÇORLU / TEKİRDAĞ
Telefon
0 (282) 673 38 78